Aj kozmetický priemysel sa nevyhýba marketingovým trikom a prehnaným tvrdeniam, ktoré sa snažia nalákať spotrebiteľa, aby si kúpil práve ich produkt. Ak niečo znie až príliš dobre na to, aby to bola pravda, ide väčšinou o klamlivé marketingové tvrdenie. Ako ho vedieť rozoznať?
Nekupujte – preverujte
Častokrát si na obale kozmetického výrobku môžete prečítať, že má biologicky rozložiteľný obal, je bez parabénov, prírodný, nie je testovaný na zvieratách, hypoalergénny. Tieto benefity, pretláčané s cieľom získať zákazníka, nie sú vždy na 100 percent pravdivé, prípadne skreslené alebo nepresné. V prípade výrobkov vyrobených v EÚ to musí byť každá firma predávajúca kozmetiku schopná dokázať to, čo sa na nej uvádza. Ak si však kúpite výrobok vyrobený mimo EÚ, tie túto povinnosť nemajú. Dôležité je byť obozretní a trochu si tieto informácie preveriť. Ak výrobok napríklad nebol testovaný na zvieratách, musí k tomu mať konkrétny certifikát. Rovnako, ak je kozmetika prírodná, viete si to ľahko overiť podľa jej zloženia a toho, či sú aj jednotlivé zložky prírodné.
Rýchly účinok neexistuje
V kozmetike nikdy neplatí, že čím efektnejší výrobok, tým rýchlejší účinok. Naopak, musíte sa obrniť trpezlivosťou. Či už ide o vlasy, pleť alebo telo, účinky akéhokoľvek produktu sa dostavia až za určitý čas. Pri pleťovej kozmetike je to spravidla 4-6 týždňov, skôr sa vám nepodarí objektívne zhodnotiť, aké sú výsledky používania a účinky daného produktu. Platí to obzvlášť pri prípravkoch zastavujúcich starnutie pleti. Pri vypadávaní vlasov je niekedy treba prípravok proti tomu aplikovať až tri mesiace, kým sa dostavia viditeľné výsledky. Ďalším častým problémom kozmetických produktov býva zahmlievanie skutočných množstiev jednotlivých zložiek. Áno, produkt môže obsahovať skutočne kvalitnú a účinnú zložku – dôležité je však zistiť, či je to naozaj v dostatočnom množstve. Ak ide o zanedbateľné percento v rámci celkového zloženia, je úplne zbytočná.
Neverte online reklame
Väčšina značiek prichádza stále s novými inováciami a trendmi medzi svojimi výrobkami, no tie naozaj kvalitné si držia svoje produkty rovnaké aj celé roky. Určite nie je na škodu veci vyskúšať aj novú radu z nejakého prípravku, ktorý už roky používate, ale iba v prípade, že je stále na pulte aj ten roky overený prípravok. Nenechajte sa preto nalákať na nejaké sezónne trendy, ktorých účelom môže byť iba sezónne zarobiť. Vyššia cena automaticky neznamená vyššiu kvalitu – častokrát robí cenu značka. Áno, je skvelé mať lak na nechty Chanel, ale za rovnakú cenu si môžete kúpiť aj desať kvalitnejších lakov (ak si na ich hľadaní dáte naozaj záležať). Rozhodujúce je skôr zloženie, nie cena. Rozdeľovanie produktov na ženské a mužské má svoj zmysel, pretože napríklad pri vôňach si nevieme predstaviť, že by sme nosili mužské vône a páni zasa dámske (aj keď už existujú aj unisex vône). Pri pleťových prípravkoch to však platiť nemusí – prispôsobte kozmetiku skôr svojim potrebám (mastná, suchá, podráždená pleť), než pohlaviu, ako sa nám to snaží kozmetický priemysel nanútiť. A rada na záver: nenechajte sa zmiasť a poblázniť celebritami, alebo influencermi, ktorý propagujú nejaký kozmetický produkt. Myslite na to, že za to majú zaplatené, a tak je častokrát viac otázkou, kto im viac zaplatí, než to, či je propagovaná kozmetika naozaj kvalitná (česť výnimkám).